Powiat Tczew: Decyzja ustalająca wartość odszkodowania z tytułu szkód i zmniejszenia wartości nieruchomości tj. dz. nr 143 o pow. 9,6100 ha, obręb Kolonia Ostrowicka, gm. Gniew - w związku z realizacją inwestycji przez: ENERGA-OPERATOR S.A.

11 min czytania

GG-GN.6821.3.2019.EP Tczew, dnia 16 lipca 2020 r.

Na podstawie art. 113 ust. 6 i 7, art. 124 ust. 4 oraz art. 124a, w związku z art. 128 ust. 4, art. 129 ust.1 i 5 pkt 1, art. 130, art. 132 ust. 6, art. 133 oraz art. 134 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 65 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256 z późn. zm.) Starosta Tczewski, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej,

****1. ustalić wartość odszkodowania z tytułu ograniczenia - decyzją Starosty Tczewskiego z 26 czerwca 2017 roku, GG-GN.6852.17.2016.KK - sposobu korzystania z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym działki nr143 o powierzchni 9,6100 ha, obręb Kolonia Ostrowicka , gmina Gniew, w związku z realizacją inwestycji polegającej na założeniu i przeprowadzeniu przewodów i urządzeń służących do przesyłu energii elektrycznej kablowej linii elektroenergetycznej 0,4 kV, na łączną kwotę 1.063,00 zł (słownie: jeden tysiąc sześćdziesiąt trzy złote). Kwota odszkodowania odpowiada sumie wartości poniesionych szkód w wysokości 47,00 zł (słownie: czterdzieści siedem złotych) oraz kwoty odpowiadającej zmniejszeniu wartości nieruchomości w wysokości 1.016,00 zł (słownie: jeden tysiąc szesnaście złotych);

2. zobowiązać Inwestora - spółkę: ENERGA OPERATOR S.A. z siedzibą w Gdańsku, Oddział w Gdańsku, do złożenia do depozytu sądowego na okres 10 lat odszkodowania ustalonego w pkt 1, w terminie 14 dni od dnia, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna, przy czym do skutków zwłoki lub opóźnienia w zapłacie odszkodowania stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego.

Dnia 26 czerwca 2017 roku Starosta Tczewski wydał decyzję nr GG-GN.6852.17.2016.KK (ostateczna z dniem 26 lipca 2017 roku) o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów, budynków i lokali jako działka nr 143 o powierzchni 9,6100 ha, położonej w obrębie Kolonii Ostrowicka, gmina Gniew, dla której Sąd Rejonowy w Świeciu V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi wieczystą księgę dawną” Tom II Karta 104 Ostrowite.

Zakres ograniczenia sposobu korzystania z przedmiotowej nieruchomości obejmował zezwolenie na zakładanie i przeprowadzenie przewodów i urządzeń służących do dystrybucji energii elektrycznej tj. kablowej linii elektroenergetycznej 0,4 kV w postaci jednego stanowiska słupowego o wysokości do 12 m wraz z fundamentami oraz kabli ułożonych w rurze przepustowej w wykopie na minimalnej głębokości 0,8 m (minimalna głębokość ułożenia kabli mierzona od góry najpłycej ułożonego kabla). Obszar niezbędnej powierzchni gruntu do wykorzystania dla potrzeb tego założenia i przeprowadzenia, to powierzchnia całkowita 0,0030 ha, wyznaczona jako pas technologiczny linii kablowej o szerokości 1 m i długości 29 m. Umieszczenie linii kablowej było jednoznaczne z usunięciem linii napowietrznej na tym odcinku. Ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości nastąpiło na rzecz spółki: ENERGAOPERATOR S.A. z siedzibą w Gdańsku, Oddział w Gdańsku.

Pismem z dnia 22 stycznia 2019 roku (data wpływu 28 listopada 2019 roku) Inwestor spółka: ENERGAOPERATOR S.A. z siedzibą w Gdańsku wniósł o ustalenie odszkodowania w trybie art. 128 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami w związku z wyżej powołaną decyzją Starosty Tczewskiego z dnia 26 czerwca 2017 roku.

Do wniosku Inwestor dołączył:

  • protokół z dnia 29.05.2018 roku dotyczący oględzin oraz ustalenia rodzaju upraw przed rozpoczęciem prac budowlanych dla przebudowy linii napowietrznej nn-0,4 kV obwód 300 stacji transformatorowej T-61209 Ostrowite Wybudowanie” od słupa 308 do słupa 310 w związku z budową linii 400 kV relacji Grudziądz Pelplin Gdańsk Przyjaźń;
  • protokół z dnia 14.06.2018 roku dotyczący obmiaru powierzchni zniszczeń powstałych podczas przebudowy linii napowietrznej nn-0,4 kV obwód 300 stacji transformatorowej T-61209 Ostrowite Wybudowanie” od słupa 308 do słupa 310 w związku z budową linii 400 kV relacji Grudziądz Pelplin Gdańsk Przyjaźń.

Z uwagi na nieuregulowany stan prawny nieruchomości nie było możliwości uzyskania podpisu właściciela pod protokołami. W tej sytuacji Inwestor podjął kontakt z użytkownikiem nieruchomości Rolniczą Spółdzielnią Produkcyjną Zwycięstwo” z siedzibą w Rudnie, w przypadku którego również nie udało się uzyskać zgody na podpisanie protokołów. W ww. protokole obmiaru powierzchni zniszczeń po zakończeniu prac budowlanych odnotowano szkody w zagospodarowaniu przedmiotowej działki w postaci zniszczeń łąki na obszarze 1000 m2. Po zakończeniu prac teren został wyrównany i uporządkowany.

Pismem z 31 października 2019 roku, GG-GN.6821.3.2019.PA Starosta Tczewski zawiadomił o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiocie ustalenia odszkodowania z tytułu szkód powstałych na nieruchomości i ewentualnego zmniejszenia jej wartości w wyniku realizacji inwestycji, o której mowa w wyżej powołanej decyzji Starosty Tczewskiego.

W wieczystej księdze dawnej” Tom II Karta 104 Ostrowite jako właściciel wpisany był Franciszek Koszczyński na podstawie orzeczenia Wojewody Pomorskiego z dnia 30 września 1934 roku. W ewidencji gruntów, budynków i lokali prowadzonej przez Starostwo Powiatowe w Tczewie, jako właściciel przedmiotowej nieruchomości wpisany był: Franciszek Koszczyński, natomiast jako użytkownika nieruchomości wpisano Rolniczą Spółdzielnię Produkcyjną ZWYCIĘSTWO” z siedzibą w Rudnie. Starosta Tczewski zwrócił się do Sądu Rejonowego w Świeciu oraz Sądu Rejonowego w Tczewie I Wydział Cywilny z zapytaniem czy sądy te prowadziły lub prowadzą postępowanie spadkowe po zmarłym Franciszku Koszczyńskim. W odpowiedzi Starosta Tczewski otrzymał informację, iż do dnia 28.10.2019 roku nie toczyło się postępowanie dotyczące spadku po Franciszku Koszczyńskim, a także nie zarejestrowano aktu poświadczenia dziedziczenia.

W myśl art. 113 ust. 6 i ust. 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami, przez nieruchomość o nieuregulowanym stanie prawnym rozumie się nieruchomość, dla której ze względu na brak księgi wieczystej, zbioru dokumentów albo innych dokumentów nie można ustalić osób, którym przysługują do niej prawa rzeczowe” , jak również jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie żyje i nie przeprowadzono lub nie zostało zakończone postępowanie spadkowe”. W myśl powołanego wyżej przepisu stan prawny działki nr 143 o powierzchni 9,6100 ha, obręb Kolonia Ostrowicka, gmina Gniew uznano za nieuregulowany.

Wobec powyższych okoliczności, działając zgodnie z art. 49 § 1 ustawy k.p.a., Starosta Tczewski przez publiczne ogłoszenie z dnia 31 października 2019 roku, wezwał osoby, którym przysługują prawa rzeczowe do ww. nieruchomości, z zastrzeżeniem że w przypadku niezgłoszenia się ww. osób ustalone odszkodowanie zostanie przekazane do depozytu sądowego. Ogłoszenie zostało zamieszczone na tablicy ogłoszeń: Urzędu Miasta i Gminy Gniew, Starostwa Powiatowego w Tczewie, stronie internetowej Powiatu Tczewskiego oraz Biuletynie Informacji Publicznej na okres 14 dni. Po upływie wyżej wskazanego terminu zawiadomienie o czynnościach administracji publicznej uważa się za skutecznie doręczone.

Organ ustalił, że na dzień wydania niniejszej decyzji właścicielem przedmiotowej nieruchomości wpisanym w wieczystej księdze dawnej” Tom II Karta 104 Ostrowite oraz w ewidencji gruntów, budynków i lokali jest Franciszek Koszczyński oraz że dla nieruchomości nie została założona księga wieczysta.

W myśl art. 129 ust. 5 pkt 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami Starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, wydaje odrębną decyzję o odszkodowaniu w przypadku, o którym mowa między innymi w art. 124 tej ustawy. Zgodnie z treścią art. 130 ww. ustawy: wysokość odszkodowania ustala się według stanu, przeznaczenia i wartości, wywłaszczonej nieruchomości w dniu wydania decyzji o wywłaszczeniu (…) ustalenie wysokości odszkodowania następuje po uzyskaniu opinii rzeczoznawcy majątkowego określającej wartość nieruchomości ” zaś w art. 156 ust. 1 ww. ustawy stwierdzono, że rzeczoznawca majątkowy sporządza na piśmie opinię o wartości nieruchomości w formie operatu szacunkowego”.

Dla potrzeb prowadzonego postępowania odszkodowawczego Starosta Tczewski w dniu 19 maja 2020 roku uzyskał opinię rzeczoznawcy majątkowego w formie operatu szacunkowego.

W tym miejscu należy wskazać na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 stycznia 2014 r., sygn. Akt I OSK 1291/13, w którym sąd wskazał, że rolą organu administracji jest ocena sporządzonej wyceny, ale tylko i wyłącznie pod względem zachowania warunków formalnych dokumentu oraz logiki dowodu, bez wkraczania w sferę wiedzy specjalistycznej. W odwrotnym przypadku należałoby dojść do przekonania, że w tego rodzaju sprawach udział biegłego jest zbędny, a jego miejsce mógłby zająć sam organ”. Z tego też względu skład orzekający podzielił stanowisko wyrażone przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 września 2009 r., sygn. Akt I OSK 1250/08 (LEX nr 594991), że prowadzący postępowanie nie może wkraczać w merytoryczną zasadność opinii rzeczoznawcy majątkowego, ponieważ nie dysponuje wiadomościami specjalnymi, które posiada biegły. Powinien jedynie zbadać operat szacunkowy pod względem formalnym, że operat taki został sporządzony i podpisany przez uprawnioną osobę, że zawiera wymaganą przepisami prawa treść oraz, że nie zawiera niejasności, pomyłek czy braków.”

Z kolei zgodnie w wyroku WSA w Gdańsku z dnia 2 sierpnia 2017 r., IISA/Gd 370/17 czytamy ” strona kwestionująca dany operat szacunkowy powinna przedłożyć organowi dowód jego nieprawidłowości w postaci opinii organizacji zawodowej rzeczoznawców majątkowych. Samo zaś niezadowolenie strony z opinii biegłego czy też subiektywne przekonanie strony nieprawidłowości sporządzonej wyceny nieruchomości, jeżeli nie jest potwierdzone obiektywnie weryfikowalnymi dowodami, jest niewystarczające dla skutecznego podważenia jej wiarygodności.”

Zgodnie z Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 1 lutego 2018 r., IISA/Sz 1367/17 w zakresie wymagającym wiadomości specjalnych ocena prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego może być dokonana wyłącznie przez organizację zawodową rzeczoznawców majątkowych zgodnie z art. 157 ust. 1 u.g.n. Należy przy tym odróżnić ocenę wiarygodności dowodowej operatu szacunkowego od oceny prawidłowości tego operatu. Podważenie metody wyceny, prawidłowości zastosowanych w operacie szacunkowym współczynników korygujących czy przyjętych nieruchomości do porównania mogłoby nastąpić w ramach oceny dokonywanej przez organizację zawodową rzeczoznawców majątkowych zgodnie z art. 157 ust. 1 pkt 1 u.g.n”.

W myśl §43 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wyceny nieruchomościami i sporządzenia operatu szacunkowego z dnia 21 września 2004 r.

(Dz. U. Nr 207, poz. 2109 z późn. zm.)

  • przy określaniu wartości poniesionych szkód na nieruchomości (o których mowa w

u.g.n.) uwzględnia się w szczególności: stan zagospodarowania nieruchomości na dzień wydania decyzji odpowiednio o wywłaszczeniu, ograniczeniu sposobu korzystania albo zezwoleniu na czasowe zajęcie nieruchomości oraz stan zagospodarowania nieruchomości na dzień zakończenia działań uzasadniających wydanie tej decyzji, utratę pożytków w okresie od dnia wydania decyzji do dnia zakończenia działań uzasadniających jej wydanie;

  • przy określaniu zmniejszenia wartości nieruchomości (o którym mowa w

4 u.g.n.), uwzględnia się: zmianę warunków korzystania z nieruchomości, zmianę przydatności użytkowej nieruchomości, trwałe ograniczenie w sposobie korzystania z nieruchomości, skutki spowodowane obowiązkiem udostępnienia nieruchomości w celu wykonania czynności związanych z konserwacją oraz usuwaniem awarii ciągów, przewodów i urządzeń.

W art. 124 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami wskazano, iż na osobie lub jednostce organizacyjnej występującej o zezwolenie ciąży obowiązek przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego, niezwłocznie po założeniu lub przeprowadzeniu ciągów, przewodów i urządzeń, o których mowa w ust. 1. Jeżeli przywrócenie nieruchomości do stanu poprzedniego jest niemożliwe, albo powoduje nadmierne trudności lub koszty, stosuje się odpowiednio przepis art. 128 ust.4”. Zgodnie z tymże art. 128 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami odszkodowanie przysługuje również za szkody powstałe wskutek zdarzeń, o których mowa w art. 120 i 124 126. Odszkodowanie powinno odpowiadać wartości poniesionych szkód. Jeżeli wskutek tych zdarzeń zmniejszy się wartość nieruchomości, odszkodowania powiększa się o kwotę odpowiadającą temu zmniejszeniu”.

Mając powyższe na uwadze działający na zlecenie Starosty Tczewskiego rzeczoznawca majątkowy w operacie szacunkowym określił:

- wartość poniesionych szkód na działce nr 143, obręb Kolonia Ostrowicka, gmina Gniew zostały oszacowane na kwotę 47,00 zł (słownie: czterdzieści siedem złotych);

- wartość zmniejszenia wartości nieruchomości na kwotę 1.016,00 zł (słownie: jeden tysiąc szesnaście złotych).

Dokonując analizy sporządzonego operatu szacunkowego Starosta Tczewski uznał, że operat został sporządzony i podpisany przez osobę uprawnioną, zawiera wymaganą przepisami prawa treść, jest logiczny, zupełny i spójny, nie zawiera niejasności, pomyłek czy braków, wobec czego może stanowić podstawę do ustalenia wysokości odszkodowania.

W tym miejscu należy podkreślić, iż w myśl wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 30 sierpnia 2018 r. sygn. SA/Kr 497/18 (…) przepis art. 157 ustawy o gospodarce nieruchomościami nie ogranicza strony postępowania w możliwości zwrócenia się do organizacji zawodowej rzeczoznawców z wnioskiem o dokonanie oceny kwestionowanego operatu. O potrzebie zewnętrznej weryfikacji operatu przez organ, decyduje nie żądanie strony, lecz powstanie po stronie organu uzasadnionych wątpliwości co do prawidłowości jego sporządzenia”.

W dniu 16 czerwca 2020 roku Organ zawiadomił strony o zebranym materiale dowodowym. Do dnia wydania niniejszej decyzji, strony postępowania nie wniosły uwag ani zastrzeżeń do zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego.

Zgodnie z art. 132 ust. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami obowiązek zapłaty odszkodowania za szkody powstałe wskutek zdarzeń wymienionych m.in. w

oraz za zmniejszenie wartości nieruchomości z tego powodu obciąża osobę lub jednostkę organizacyjną, która uzyskała zezwolenie odpowiednio na założenie lub przeprowadzenie ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń.

Z powyższego wynika, że do zapłaty odszkodowania za poniesione szkody oraz zmniejszenie wartości nieruchomości działki nr 143, położonej w Kolonii Ostrowickiej, gmina Gniew zobowiązany jest Inwestor - spółka: ENERGA OPERATOR S.A. z siedzibą w Gdańsku.

Z uwagi na nieuregulowany stan prawny nieruchomości Starosta Tczewski, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej zobowiązał Inwestora do złożenia do depozytu sądowego na okres 10 lat ustalonego odszkodowania, w terminie 14 dni od dnia, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna, przy czym do skutków zwłoki lub opóźnienia w zapłacie odszkodowania stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego. Potwierdzenie wpłaty kwoty ustalonego odszkodowania do depozytu Inwestor winien przekazać Staroście Tczewskiemu.

W tym miejscu należy podkreślić, że złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego (w tym przypadku kwota odszkodowania) regulują przepisy art. 692-69310 Kodeksu postępowania cywilnego. Kwota odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym może znajdować się w depozycie do 10 lat od dnia jej złożenia. Po upływie tego okresu depozyt ulega likwidacji przez sąd na rzecz Skarbu Państwa na zasadach określonych w

z 18 października 2006 roku o likwidacji niepodjętych depozytów (Dz. U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1537) i w trybie przewidzianym w

Kodeksu postępowania cywilnego. Spadkobiercy, którzy udokumentują prawo własności bądź prawo do spadku, otrzymają należne im kwoty ustalonego odszkodowania w niniejszej decyzji z depozytu sądowego.

Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 127 §1 i §2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256 z późn. zm.) od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Wojewody Pomorskiego. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji (ogłoszenia).

Zgodnie z art. 127a Kpa w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Decyzja podlega ogłoszeniu w sposób określony w art. 49 Kpa.

Starostwo Powiatowe w Tczewie,

powiat.tczew.pl/aktualnosci/decyzja-ustalajaca-wartosc-odszkodowania-z-tytulu-szkod-i-zmniejszenia-wartosci-nieruchomosci-tj-dz-nr-143-o-pow-9-6100-ha-obreb-kolonia-ostrowicka-gm-gniew-w-zwiazku-z-realizacja-inwestycji-przez-energa-operator-s-a.html

Autor: krystian