W związku z obchodzonym w 2022 roku jubileuszem 170-lecia kolei w Tczewie, w dniu patronki kolejarzy, św. Katarzyny, chcielibyśmy zachęcić Państwa do zapoznania się z wystawą online opublikowaną na stronie Skarbnicy – Tczewskiej Biblioteki Wirtualnej.

Ekspozycja dostępna pod linkiem:

skarbnica.tczew.pl/tag/wystawa_kolej/

Kilka ciekawostek

  • Kolej żelazna dotarła do Tczewa w XIX wieku.
  • Pierwszy tczewski budynek dworcowy wzniesiono w latach 1856-1857 między dwiema liniami kolejowymi łączącymi Tczew z Gdańskiem oraz Tczew z Bydgoszczą. W tym samym czasie powstały również inne obiekty wchodzące w skład tak zwanego kompleksu dworcowego, m.in. lokomotywownia, wagonownia, magazyn towarowy z rampą przeładunkową, a także budynki mieszkalne przeznaczone dla rodzin kolejarskich.
  • Według rozkładu jazdy z 1860 roku pociąg pospieszny, wyruszający z Bydgoszczy o godzinie 7:29, docierał do stacji kolejowej w Tczewie po upływie 2 godzin i 45 minut (współcześnie pociąg TLK pokonuje trasę Bydgoszcz-Tczew w ciągu niespełna półtorej godziny).
  • Tczew, obok Paryża, Berlina, Poznania, Królewca, Tallina oraz Petersburga, był jednym
    z przystanków na trasie, kursującego od roku 1896, czterdziestotonowego (!) parowozu francuskiego Nord Express.
  • Most kolejowo-drogowy, współcześnie most drogowy, budowany w latach 1851-1857, był częścią linii kolejowej prowadzącej z Berlina do Królewca. W momencie otwarcia Most Tczewski był najdłuższym mostem w Europie kontynentalnej.
  • A jak wyglądało testowanie mostu tuż przed oddaniem go do użytku? Wystarczył do tego jeden skład z 39 załadowanymi po brzegi wagonami towarowymi. Pociąg testowy pokonał liczącą ponad 780 metrów długość mostu trzykrotnie, za każdym razem z inną prędkością. To właśnie na podstawie przeprowadzonych analiz most kolejowo-drogowy uznano ostatecznie za obiekt spełniający wszelkie wymogi bezpieczeństwa.
  • W okresie międzywojennym węzeł kolejowy w Tczewie należał do największych w kraju.
    Na kolei zatrudnionych było ponad 1000 osób (!), co stanowiło około 30 procent wszystkich pracowników tczewskiego sektora gospodarki.

Więcej informacji na temat historii kolei znajdą Państwo w publikacjach:

  • Tczew miastem kolejarzy: 160 lat kolei w Tczewie (1852-2012), red. Kazimierz Ickiewicz, Leszek Muszczyński, Wydawnictwo „Bernardinum”, Pelplin 2012
  • Tczew miastem kolejarzy: 165 lat kolei w Tczewie (1852-2017), red. Kazimierz Ickiewicz, współred. Adam Murawski, Leszczek Muszczyński, wyd. II rozszerzone, Wydawnictwo „Bernardinum”, Pelplin 2017
  • Roman Landowski, Tczew w czasie i przestrzeni, Kociewski Kantor Edytorski, Tczew 2008 [rozdział: „Przy żelaznej drodze”, s. 117-141]

Po ww. tytuły zapraszamy do Sekcji Historii Miasta Miejskiej Biblioteki Publicznej w Tczewie
(ul. Kościuszki 2)

O Skarbnicy:

Tczewska książnica, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom czytelników, każdego dnia publikuje na stronie skarbnica.tczew.pl/ różnego rodzaju materiały historyczne: druki ulotne, archiwalia, karty pocztowe z przełomu wieków, fotografie, mapy katastralne, dokumenty życia społecznego, itd. Są to tak zwane zbiory specjalne, przez ponad 30 lat, gromadzone przez Sekcję Historii Miasta Miejskiej Biblioteki Publicznej w Tczewie. Obecnie biblioteczna Skarbnica liczy już 2670 obiektów!

Zachęcamy także do odwiedzania profilu facebookowego Skarbnicy – Tczewskiej Biblioteki Wirtualnej

facebook.com/skarbnicatczewska

(M. Jabłońska/Miejska Biblioteka Publiczna w Tczewie)