Rowery elektryczne firmy Segway zastąpią rowery, w których zdiagnozowano mikrouszkodzenie ramy. We flocie Mevo pozostanie 1000 już dostarczonych do Gdańska rowerów bez napędu, co do których nie ma żadnych zastrzeżeń. Decyzję o zmianie producenta elektryków podjął hiszpański operator Mevo. Rowery jeżdżą w wielu miastach na świecie. Mają akumulator o większej pojemności, posiadają licznik prędkości i ładowania, uchwyt na telefon, indukcyjną ładowarkę oraz bezdętkowe koła i automatyczną skrzynię biegów.
– Od momentu pojawienia się poważnych problemów z rowerem ze wspomaganiem elektrycznym w Sztokholmie wspólnie z operatorem systemu, City Bike Global intensywnie pracowaliśmy, aby Mevo 2.0 nie podzieliło losu szwedzkiego odpowiednika. Odbyliśmy liczne rozmowy biznesowe z Hiszpanami oraz nowym producentem. Rower, który dotarł do nas już 28 kwietnia poddaliśmy testom. Dzisiaj mogę powiedzieć, że podpisaliśmy aneks do umowy, dzięki któremu na ulice Obszaru Metropolitalnego wyjedzie bezpieczny rower i dużo lepszy od poprzedniego – powiedział Michał Glaser, Prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot.
Wstrzymane testy systemu
Od początku pojawiania się doniesień na temat problemów z funkcjonowaniem systemu w Sztokholmie, OMGGS był w stałym kontakcie z osobami odpowiedzialnymi za system. Pozwoliło to na bieżące monitorowanie pojawiających się usterek. 22 kwietnia operator wstrzymał działanie aplikacji mobilnej, co było jednoznaczne z zawieszeniem testów wewnętrznych Mevo 2.0 i pokrywało się w czasie ze sztokholmskimi trudnościami, tym z incydentami związanymi z pękaniem ram. W tym okresie wzmożono rozmowy z operatorem CBG i zaczęto pracować nad możliwymi rozwiązaniami.
Nowy dostawca rowerów ze wspomaganiem elektrycznym
24 kwietnia odbyło się spotkanie z przedstawicielami włoskiego producenta – firmą Vaimoo, która była odpowiedzialna za dostarczenie rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, a dzień później miało miejsce spotkanie z operatorem. City Bike Global przedstawił raport z francuskiego Ośrodka Ekspertyz Mechanicznych potwierdzający łamanie ram w rowerach ze wspomaganiem elektrycznym przy dużych obciążeniach. Analizując możliwe scenariusze działania, operator zaproponował wyłonienie nowego dostawcy rowerów, na którego przystał OMGGS.
Przed podjęciem ostatecznej decyzji, zażądaliśmy przedstawienia harmonogramu dostaw nowych rowerów, spotkania z potencjalnym producentem oraz szczegółowego raportu z ekspertyzy i wyników badań obciążeniowych ram nie tylko nowych rowerów, ale również rowerów klasycznych, które czekają w gdańskim magazynie na uruchomienie systemu – mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo.
28 kwietnia odbyło się spotkanie z producentem – firmą Segway, która potwierdziła dostępność rowerów i terminy dostaw. – Otrzymaliśmy również, wszelkie niezbędne certyfikaty ISO oraz badanie wytrzymałościowe nowych rowerów. Umożliwiło to zakontraktowanie nowego producenta przez operatora – dodaje Dagmara Kleczewska.
Specyfikacja techniczna roweru Segway
Nowym dostawcą rowerów ze wspomaganiem elektrycznym została firma Segway. Charakteryzują się one o połowę większą pojemnością akumulatora, dzięki czemu przejedziemy na jednym “ładowaniu” dłuższą trasę.
Rzeczoznawca wykazał, że Segway cechuje się wysokiej klasy wodoodpornością, a pokrywa zabezpiecza akumulator chroniąc go przed uszkodzeniami mechanicznymi i działaniem ciepła. Koła na pełnych obręczach z lekkich stopów są odporne na uszkodzenia. Rower posiada opony bezdętkowe, niewymagające uzupełniania powietrzem.
W Segway’u dużo płynniejsze jest nie tylko wspomaganie, ale również ruszanie. Szersza kierownica sprawia, że nie męczą się nadgarstki użytkownika korzystającego z roweru. Również dużo mniej odczuwalne są drgania w momencie jazdy po nierównościach – zaznacza Grzegorz Pawlikowski, Pełnomocnik ds. Komunikacji Rowerowej miasta Tczewa, który miał możliwość przetestowania roweru.
Użytkownicy będą mogli skorzystać nie tylko uchwytów na telefon, ale także z indukcyjnej ładowarki do smartfona. Komfortowi jazdy sprzyja automatyczny system przełożeń w rowerze, które upraszcza obsługę i niweluje ryzyko uszkodzenia manetki zmiany biegów. Ponadto ma licznik ładowania i prędkości.
Segway na ulicach miast
Segway jeździ w Stanach Zjednoczonych (Providence, Fort Corlins, Penn State 4500 sztuk) oraz w Europie. Firma od 2021 roku odpowiada za 6000 rowerów elektrycznych w Paryżu. Ponad 7000 sztuk jeździ w Niemczech m.in. Berlinie, Düsseldorfie, Kolonii czy Saarbrücken, a 4100 w Belgii. Segway obsługuje również rower miejski w Wielkiej Brytanii (1300 rowerów) i Włoszech (1800 rowerów). Z jednośladów wyprodukowanych przez podwykonawcę korzystają także mieszkańcy Niderlandów (400 rowerów), Nowej Zelandii (150 rowerów) i krajów skandynawskich.
Uruchomienie systemu Mevo 2.0
W dniu 23 maja OMGGS podpisał z City Bike Global aneks do umowy zawartej w dniu 8 lutego 2022 roku, co powoduje, że w sierpniu bieżącego roku ponownie rozpoczęte zostaną wewnętrzne testy. Gdy będą przebiegały pomyślnie, we wrześniu operator udostępni system mieszkańcom Obszaru Metropolitalnego w ramach testów zewnętrznych. Po ich zakończeniu, gdy wszystko będzie jak przebiegało jak należy, system zostanie oddany do użytku mieszkańców.
(OMGGS)